У народному календарі українців є свято Мельника. Конкретного дня відзначення воно не набуло. День святкування кожна громада, де відбувалися такі дійства, встановлювала індивідуально, але неодмінно у першій половині серпня. Очевидно тому, що вже завершилися (завершувалися) жнива, поступово тривав обмолот, адже нагально потрібним було борошно, бо старі запаси вже вичерпувалися. Отож у власників млинів розпочинався новий сезон роботи – перемолоти зерно на муку. На святкуванні млинарів щедро частували, дякували за попередню роботу і просили продовжити свою працю, «записувалися» у чергу на помол, домовлялися про плату, яка могла змінюватися залежно від врожаю.

До появи електрики, в Україні, як і всюди у Європі, було поширено два види млинів – вітряний і водяний. Якщо водяний млин будували на берегах річок зі швидкою течією, робили заглибини на дні, щоб вода падала на колесо масивним потоком, то вітряні млини – на відкритому просторому місці, де нема затишку від вітру, часто на перехресті доріг, щоб його було добре видно звідусіль і легко могли добратися люди з кількох сіл. Роботу водяного млина могла обмежувати зима, яка вкривала річку льодом, літня посуха, коли річка міліла, а от вітряний млин працював цілорічно, звісно, за належного вітру.

Праця мельника вважалася почесною і завжди затребуваною. (Навіть дотепер в Україні доволі поширені прізвища – Мельник, Мельничук, Млинар…). Вони були одними з найбагатших людей села, хоча могли і не мати надто великої ділянки поля. Адже за роботу люди розраховувалися з ними зерном, борошном, грішми. Інколи, як додаткова чи окрема (за домовленістю) плата – овочі з нового врожаю; солома, сіно для худоби…

Млин забезпечував статок усієї сім’ї млинаря. За щастя було колись комусь з його дітей отримати у спадок млин, особливо, як весільний подарунок. Ось чому було багато дівчат, охочих вийти заміж за сина мельника, і парубків, охочих одружитися на його дочці. Справді, часто це був шлюб з розрахунку, та й батьки напоумлювали, наполягали…

У народі про млинаря говорили різне, вигадували небувалі історії. Вірили у те, що він знається з нечистою силою. Вміє просити у чорта, щоб той своїм свистом надсилав вітер і вітрила млина швидко крутилися; водяника просив, аби не замулював водойми, річка не висихала, не спинялася течія, а весняна повінь не зруйнували млин. Бо як же без нього людям?!. Тоді кожному доведеться застосовувати ручні жорна, на яких помол не завжди якісний, грубий, а не дрібний. Аби задобрити нечисту силу, дружина мельника пекла для неї паляниці, кидала їх у воду, або клала край дороги…

Побутує й чимало казок про хитрого, жадібного млинаря.

Тарас ЛЕХМАН

 

У першій половині серпня настає так званий «сливовий сезон». Господарям додалося приємних клопотів: приготувати на зиму варення, джеми, компоти зі слив, засушити плоди (з них смачний і корисний узвар); а ще готувати вина, настоянки, наливки – не так для веселощів, як на ліки. Кращі плоди запасали для спасівського кошика.

Селяни ретельно спостерігали: чи добре і впору налилися сливи, належно дозріли, бо тоді осінь буде щедрою на іншу садовину.

Сливи, виявляється, добрі прогностики. Народні прикмети:

-Якщо багато гнилих слив, то осінь буде мокрою.

-Багато сухих (спечених на сонці) слив – на теплу осінь, але з поганим урожаєм садовини.

-Рано дозріли сливи, падають на землю – на ранню зиму.

-Багато вродило слив – мало вродить картоплі. (І навпаки).

-На сливах пізно жовтіє листя – зима не буде квапитися в гості.

-Листя зі слив опадає рано – чекай ранньої зими.

Тарас ЛЕХМАН

 

6 серпня – свято Преображення Господнього.

У народі його називають Другий або Яблучний Спас. Зустрічається і така назва – Багатий Спас, бо він усього припас: фруктів, овочів, зерна, грибів…

У язичницькі часи цієї пори наші пращури святкували настання осені. До дня святкування слов’янам  заборонялося їсти яблука, готувати з них будь-які страви, відвари. Вважалося, що лише з настанням більш холодних днів плоди дозріли для збору і споживання.

Існувало повір’я, що в світі мертвих ростуть дивовижні яблуні із золотими та срібними плодами. Якщо ж хтось із дорослих не втримався і скуштував соковитий плід до зазначеного часу, то йому випадало сорок днів строгого посту для спокути своєї провини. Адже цим вчинком він обділив яблуками померлих. Дехто і тепер дотримується такої традиції, особливо матері, у яких померли діти. Але Церква говорить, що це – марновірство.

Яблучний Спас – це й день поминання спочилих у Бозі. Отож відвідували кладовища. Щоб «запобігти» потраплянню душ небіжчиків і всякого зла у будинок, до церкви разом з фруктами, насамперед яблуками, що є подякую Богу за дари, знову, як і на Маковія, несли святити квіти і мак, яким згодом обсипали себе і будинок. Крім того, з останніх колосків, що залишилися на полі після жнив, сплітали Спасову бороду, а також вінки для освячення.

Обрядовими стравами у свято Другого Спаса вважаються печені яблука, пироги з яблуками, узвар і компот. Пекли хліб з борошна нового врожаю.

Тарас ЛЕХМАН

 

У серпні починають відлітати у вирій птахи. Їх все меншає і меншає на рідних теренах. Першою відлітає зозуля (це підтверджено фенологічними спостереженнями). Вважали, що до її відльоту потрібно впоратися зі жнивами, зібрати весь хліб.

За народними повір’ями, зозуля має ключі від Ирію і вона відмикає ними ворота для решти птахів. Тому мусить летіти першою.

Побутує і таке повір’я. Якщо у серпні почути голос зозулі, то це значить, що вона кличе за собою своїх діточок, яких виховували інші батьки, благає летіти за нею, просить прощення, що підкинула їх, залишила напризволяще, не годувала, не ростила…

Щоправда, малоймовірно, щоб у серпні зозуля кувала. А от яйця (їх може бути від 1 до 4) підкидає по одному в інші гнізда. Їх форма і колір такі самі, як і в гнізді «прийомних батьків». Через 12-13 днів вилуплюється пташеня зозулі, яке викидає з гнізда всіх інших пташенят чи яйця.

У народі кажуть:

-Серпень кланяється осені.

-У серпні хліб дожинати та отаву заготовляти.

-Серпневе сонце – остання посмішка літа.

-До серпня зозуля лічить копи, чи вдосталь буде хліба для людей.

Тарас ЛЕХМАН

 

 

-Серпень тільки вдень жаркий, а ночі вже прохолодні.

-Серпень –перші холодні роси.

-У серпні відчутний подих осені.

-Серпень спливе, то й осінь приведе.

-Спитай у серпня: «Хто нам осінь приведе?..»

-Нема серпня без зорепаду.

-У серпні гримить – на пізній хліб дощить.

-Мак дозрів – осінь привів.

-Виноград – осінній плід (ягода), навіть, якщо він ранній.

-Нема лелек – літо пішло; нема ластівок – осінь прийшла.

-Серпень хліб дожинає, жнива завершує, а осінь хліб обмолотить.

-Не завершив жнив – не будеш щаслив.

-Чим більше серпневих ягід – тим лютіша зима.

-Дощі у серпні хвилями – погода зіпсується надовго.

-Багато грибів назбирав у серпні – запасайся ними на холодну і довгу зиму. (До речі, це робить білочка).

-Увечері різко, духмяно пахне стерня – на нічний дощ, а вдень може бути сльта.

-Перші осінні яблука «по-справжньому» дозрівають тільки до свята Маковія 1 (14) серпня.

-Зерно поміж стерні проростає – мокра осінь буває.

-Серпень крушить, а потім круглить.

-Ворон кряче – на дощ, а летить - на вітер.

-Літо було буремне – зима із завірюхами.

-Літо було дощове – зима засніжена, морозна.

-Дерево у серпні не тільки плодами красується, а й різнобарвним листям.

-Як хліб уже зібрано, то злива – не зрадлива.

-Рано миші лізуть у комору – до ранньої і холодної осені.

-Де зерно – там і миші.

Зібрав Тарас ЛЕХМАН

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.