Останні новини
16 квітня 2024
15 квітня 2024

(З фенологічного щоденника)

Хто як відчуває, сприймає прихід весни. Для когось це асоціюється з прильотом граків (вони, до речі, можуть прилетіти і в лютому), з поверненням журавлів, лелек. Для когось це початок руху соків у берези. От тільки не потрібно калічити дерево. Можна знайти у корі тріщину, яка утворилася від міцних зимових морозів (кажуть: «Кора тріскає»), і прикріпити під нею посудину. А потім замазати тріщину глиною чи спеціальною сумішшю, яка продається у сільськогоподарських магазинах. Хтось відчуває прихід весни, коли розквітли проліски, підсніжники, первоцвіт. Але не зривайте їх намарно! Асоціюють весну з розквітлою вербою, повенями, стрімким рухом струмків, теплим відпаром землі та запахом прілого торішнього листя і трави, що вивільнився з-під снігу.

Двірники, які стають до праці о 4-5 годині ранку, неодмінно скажуть: «Весна прийшла! Вже раніше сонечко сходить». Я це також запримітив, коли після проведених у батьків вихідних прямую о 6 ранку на потяг і їду у Львів на навчання. Вже не пробираюся крізь темряву ночі, хоча вулиці у нас в Червонограді належно освітлені. Враження, що сонце зависло над обрієм, а потяг прямує назустріч небесному світилу.

Але у мене прихід весни асоціюється насамперед з пожвавленням у своїй поведінці горобців і синичок. Ще не розцвів первоцвіт, ще верба і береза сплять, ще журавлі і лелеки не прилетіли, вночі мороз припікає, а вони вже ожили. Їх зустрінеш у міському парку, у дворах, на деревах і кущах, що ростуть вздовж вулиць. Радіють, весело цвірінькають, свистять, купаються у калюжах води, чубляться, сваряться... Як їм не радіти? Адже зиму пережили! А саме взимку найбільше птахів гине від холоду та голоду. Буває, що якась пташина ще, за звичкою, зазирне у годівничку, а там порожньо. Перестали підгодовувати. Однак нема чого журитися. На землі під деревом чи кущиком вже можна знайти якусь комашку, личинку, торішнє зернятко з рослини. Головне, що зустріли весну!

Маркіян ЛЕХМАН.

Студент факультету медіакомунікацій та підприємництва Української академії друкарства

м. Львів

(Огляд дитячо-юнацького журналу-газети “Сузір'я Фест”. - Львів, 2019. - №1-3; видання ГО “Міжнародна академія літератури і журналістики”)

Відкриває цей номер цикл публікацій про заснування філії МАЛіЖу в Азербайджані, уже налагоджену тісну співпрацю між творчою молоддю України і дружньої нам країни із Закавказзя. До речі, як знак ввічливості і поваги, окремі матеріали надруковано азербайджанською мовою. Продовжує міжнародну тему стаття Василя Тарчинця, головного редактора «Сузір'я Фест», ректора Міжнародної (Малої) академії літератури і журналістики «Побували в Америці, Азербайджані і Польщі». У ній ідеться, як ініціатори - а це МАЛіЖ, зокрема Івано-Франківське, Львівське, Сколівське відділення, Львівське відділення Малої Академії Наук та учасники VI Моста Миру, що відбувся у Львові, подорожували далекими і близькими країнами. Хоча це і відеоподорож, але доволі цікава, з живим спілкуванням.

Серед публікацій - рецензії Марії Конкіної на збірку віршів Ангеліни Оборіної «Прийди до мене, як покличе осінь...» та на четвертий випуск літературно-мистецького альманаху «Дарунок дитячих сердець»; зарисовка Марти Ковальчук «Працює для рідного краю» - про краєзнавця, дослідника Бойківщини Ігоря Чудійовича; сценарій екологічного спектаклю (так назвали автори) Світлани Дєлєскє та Ірини Кошечкіної «Чисте довкілля - багата Україна» та інші.

Ця неймовірна пригода трапилася з моїм татом-журналістом років тридцять тому. Він розповів мені її докладно, тож подаю з його уст.

* * *

- Редакційне завдання привело мене у віддалене село. Я зібрав необхідну інформацію, поспілкувався з цікавими людьми, уточнив деякі деталі, факти і вже стояв на зупинці в очікуванні автобуса. Хотілося якнайскоріше повернутися додому, сісти за письмовий стіл й оперативно підготувати журналістський матеріал у черговий номер газети. Тут же, на зупинці, обмірковував концепцію майбутньої публікації.

Аж раптом чую хриплий голос: «Поїхали! Поїхали!».

- Хто це говорить?.. - дивуюся. - Адже на зупинці нікого. Якась мара!

Оте «Поїхали! Поїхали!» повторювалося знову і знову. Я аж оторопів. Та й куди поїхали, автобуса ще нема?..

У прочинених воротах сусіднього із зупинкою подвір'я з'явився дядечко, посміхається до мене і заспокоює:

- Не дивуйся, парубче. У нашому невеличкому селі вже всі до цього звикли. А ти, бачу, нетутешній. Це моя Галя так дражниться.

- Яка ще Галя? - запитую.

- Та ось вона...

Повільними кроками, грацією істинної парижанки, вона ішла повз береги Сени. Щовечора тут на корабликах пропливали привітні туристи, вимахуючи руками, викрикуючи привіти англійською, іспанською, польською, німецькою, безліччю інших мов. Приємно-затишно, коли зустрічаєш усмішки зовсім незнайомих людей з усього світу у рідному місті, не розуміючи їх, все ж відчувати їхню надзвичайно світлу енергетику.

Повернула на один із багатьох величезних мостів. Звідси видно, як сідає натруджене сонце, видно Ейфелеву вежу, що уже почала сяяти, видно людей, які зачаровано дивляться на це диво, для яких це мрія, а не просто «залізяка».

Ставало холодно тілу. А людські емоції прогрівали душу. Вона живе у чиїсь недосяжності, буденність архітектури і сухе повітря для неї комусь є об'єктом захоплення.

Який же світ неоднаковий у сприйнятті кожного із присутніх у ньому. Сперечатись про чужу точку зору - як докричатись із Олександрового моста до моста Пон-Неф..

Олена ФЕДЮРА.

Учениця Червоноградської гімназії, служач МАЛіЖу

(З фенологічного щоденника)

Вранці вийшов у двір міської багатоповерхівки і зрадів, наче у дитинстві, аж сплеснув долонями:

- Ов-ва! Шпаки прилетіли!

...Молоденька травичка, яка щойно пробилася з-під землі, з ночі ще вкрита памороззю. А та виблискує на сонці різними барвами, мовби хтось перлини розсипав. Та шпакам, схоже, байдуже до паморозі. Сновигають серед перлів, вишукують у травичці якусь поживу. Глянути здалеку, то таке враження, що пернаті ковтають заморожені перлини. Ні, не ковтають. Горло бережуть для співу.

Сонечко трішечки вище піднялося, як паморозь перетворилася на росу. Таке перетворення швидко відбувається тільки під лагідним промінням весняного сонця. Ось вже й падають краплини з гілочок дерев на землю:

- Дзень-дзень!

Добрий день!

Коли заходиш у літературно-меморіальний музей Івана Франка у Львові, то складається враження, що господар вийшов на хвилинку і ось-ось повернеться, поспілкується з тобою, говоритиме про літературу, журналістику, фольклор, історію, політику... Тут витає дух Каменяра, його “жива” присутність відчутна у всьому. А якщо не повернеться (маємо на увазі фізично) Іван Франко, то таку духовну розмову охоче проведуть працівники музею...

Після багатьох років поневірянь «по чужих кутках» письменник, нарешті, міг збудувати власний дім. Коштами допомогли друзі, шанувальники його слова. Іван Франко прожив у ньому з 1902 по 1916 рік. І хоч часто у стінах будівлі було доволі холодно (майстер-поляк як на зло спорудив у робочому кабінеті Франка кепську піч, що погано гріла), все ж серце зігрівала радість: «В своїй хаті - своя правда». Та й сім'я почувала себе комфортніше. Тут Каменяр написав чимало нових творів (щоправда, найлегше писалося на кухні, де було найтепліше, а гамір домочадців йому ніколи не заважав). Він уже міг систематизувати і розташувати свою бібліотеку, яка налічувала 10 тисяч томів, в т.ч і цінних стародавніх рукописів.

Тепер тут діє Львівський національний літературно-меморіальний музей Івана Франка. Не для реклами, а для зацікавлених осіб: м. Львів, вул. Івана Франка, 150/152;  директор Богдан Тихолоз.

26 січня 1940 року за ініціативою Спілки радянських письменників Народний комісаріат освіти УРСР (так тоді називалося Міністерство освіти України) ухвалив рішення про відкриття такого музею. Його директором призначили Петра Франка, який на той час був депутатом Верховної Ради УРСР. Урочисте відкриття відбулось  10 жовтня 1940 року о восьмій годині вечора. Однак Петро Франко був директором музею лише короткий час, бо вже 29 червня 1941 року його вивезли зі Львова ніби в евакуацію через напад Німеччини на СРСР. З цього часу доля Петра Франка (сина Івана Франка) невідома.

Під час німецької окупації Львова музей не працював. Експонати перенесли до Національного музею, міської бібліотеки та Наукового Товариства ім. Т. Шевченка. Після закінчення Другої Світової війни музей знову відкрили для відвідувачів - 27 липня 1945 року.

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.