Останні новини

14 серпня — церковне свято Винесення Чесних Древ Животворящого Хреста Господнього, або ж свято Всемилостливого Спаса — Ісуса Христа та Пресвятої Богородиці.

У цей день також вшановують пам'ять семи мучеників-братів Маккавеїв - Авіма, Антоніна, Гурія, Єлеазара, Євсевона, Аліма і Маркела, матері їх Соломії та учителя Єлеазара, які у 166 році до Різдва Христового очолили повстання за віру в Єдиного Бога, за що були жорстоко покарані поганами:  після пекельних тортур їх стратили. До речі, цей текст входить не до кожного видання Святого Письма.

У народному побуті українців свято має декілька назв: свято Першого Спаса, скорочено від слова Спаситель (так називаємо Ісуса Христа), також Спас на воді, Мокрий Спас (святять воду), Медовий Спас, бо у цей день пасічники підрізували соти, пригощали медом, і тільки після освячення в церкві першого меду їм самим можна було почастуватися солодким продуктом.

Найбільш поширена назва - Маковія (також народний варіант), адже у церквах цього дня ще й святять мак, а він в українців символізує плодючість.

13 серпня вшановують святого Євдокима.

Він був родом з Кападокії у Малій Азії. У часи правління цісаря-боговідступника Теофіла служив при його війську. Хоч мав не одну нагоду заподіяти комусь зло, проте зберігав непорушною свою юнацьку чистоту душі і тіла, християнську мораль, сердечно молився (звісно, потайки) і допомагав убогим великими милостинями. Навіть, коли був призначений комендантом, нікому не спричинив кривди.

843 року, коли Євдокимові виповнилося 33 роки (символічно, бо це вік Ісуса Христа), він тяжко занедужав і невдовзі помер. Біля гробу праведного Євдокима ставалися дива зцілення хворих.

У багатому народному календарі українців кожен день своєрідний. Але, як вважали наші предки, є п'ять особливих днів серпня, за якими складали важливий прогностик погоди і не тільки...

7 СЕРПНЯ - Успення Праведної Анни, матері Пресвятої Богородиці.

- Ранок у цей день холодний - зима буде холодна.

- Яка погода на Анну до обіду - така зима у грудні; яка після обіду - така після грудня.

8 СЕРПНЯ - священомученика Єрмолая.

- Якщо до Єрмолая почорнів овес - врожаю доброго не буде.

 4 серпня — свято рівноапостольної Марії Магдалини. Воно не належить до великих церковних свят, але сама достойниця має у народі велику шану.

У цей день особливо ретельно спостерігали за погодою, змінами у природі. Насамперед ідеться про регіони, де вирощують льон.

- На Магдалини великі роси - льони будуть сірі й косі.

- Льон стелять по росі.

- Зранку дощ - початок вересня дощовий.

- Погода ясна - початок вересня ясний і сухий.

- Якщо в цей день дощ землю помочить, то будеш з хлібом.

- На Магдалини гроза - сіна й соломи буде вдосталь.

- На Магдалини мокро - жито обов'язково вродить.

- П'ять дощів після Магдалини - добре сіяти озимину.

- Марія Магдалина може відгукнутися дощами через сорок днів.

- На Марії Магдалини дозрівають ожини.

- У цей день лелеки починають гуртуватися у зграї, готуючись до відльоту у вирій.

- Ластівки масово збираються зграйками - скоро відлетять.

Маловірні люди застерігали: «Якщо на Марії Магдалини будеш працювати у полі, то можеш потрапити під грозу і блискавку».

2 серпня вшановуємо Святого пророка Іллю.

З цього дня люблять запанувати грім, блискавка і зливи, бо «це Святий Ілля мчить по небу на вогняній колісниці».

Хоча Ілля старозавітний пророк, але він належить і до християнських святих, особливо популярних у народному побуті, як от Миколай, Михаїл, Петро... В його образі злилися риси давньоіудейських племінних богів і давньослов'янського бога Перуна. За міфологією Перун теж роз'їжджав по небу на колісниці і стрілами розганяв нечисту силу. У Старому Завіті Ілля виступає як пророк і навіть глава згромадження синів пророчих у царстві Ізраїльському. Він навертав свій народ до віри в Єдиного Бога, закликав не поклонятися ідолам.

У християнську традицію (а згодом і в народну) ввійшов покровителем дощу і врожаю. З цим днем пов'язували поворот літа на осінь. Кажуть: «На Іллі до обіду - літо, після обіду - осінь».

Іллів день породив особливі звичаї на основі давніх святкових жертвоприношень: колективне споживання усім селом вареного м'яса бика чи телятка (влаштовували таке дійство біля церкви), випікання хліба з нового врожаю, освячування у храмі меду, пива, колосся жита, стручків гороху, бобу.

Фольклор поступово перетворив Святого Іллю-пророка на богатиря-героя. З ним навіть ототожнювали образ Іллі Муромця, що служив при дворі київського князя Володимира Великого і боронив Київ від ворогів, «захищав землю руську та віру християнську».

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.